[av_one_full first min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background_color=” src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=” mobile_breaking=” mobile_display=”]
[av_image src=’https://tamtal.ir/wp-content/uploads/2019/01/n1.jpg’ attachment=’4433′ attachment_size=’full’ align=’center’ styling=” hover=” link=” target=” caption=” font_size=” appearance=” overlay_opacity=’0.4′ overlay_color=’#000000′ overlay_text_color=’#ffffff’ animation=’no-animation’ admin_preview_bg=”][/av_image]
[/av_one_full]

[av_one_full first min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background_color=” src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=” mobile_breaking=” mobile_display=”]
[av_textblock size=” font_color=” color=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” admin_preview_bg=”]

نورپردازی شهری ، مسئله این است .

نورپردازی شهری یک مسئله بسیار علمی و مبتنی بر دانش فنی است که در دنیا استانداردهای خاص خود را داردو بر لول های مختلف ، سطوح گوناگون و انواع متنوع انجام می شود . در واقع دایره این بحث بسیار وسیع و مبسوط است که از بحث امروز ما و حوصله خوانندگان این مقاله خارج است . در حقیقت امروز می خواهیم یک نگاه کاربردی تر با توجه به واقعیات کشور خودمان صحبت کنیم .

در کشور ما ایران نورپردازی شهری یا روشنایی محیط های باز شهری به چه صورت هایی انجام می گیرد ؟

چه ابزاری برای این کار وجود دارد ؟

اصلاً روشن سازی این اماکن چه نفع و ضرری دارد ؟

سعی من در این مقاله بر این است که بر روی روشنایی مسیرهای شهری تمرکز کرده و از حاشیه ها اجتناب کنم . برای روشنایی مسیرهای شهری بسته به نوع مسیر ، طولانی بودن آن و میزان روشنایی که می طلبد ، از ابزارهای گوناگون مرسومی استفاده می شود که تیتروار به بررسی هر کدام از آنها می پردازیم .

[/av_textblock]
[/av_one_full]

[av_one_full first min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background_color=” src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=” mobile_breaking=” mobile_display=”]
[av_textblock size=” font_color=” color=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” admin_preview_bg=”]

نور پردازی شهری اتوبانها ، بزرگراه ها و آزاد راه ها :

برای مسیرهای اتوبانی اغلب از پایه چراغ خیابانی استفاده می گردد . این پایه چراغ ها ارتفاعی از 6 الی 12 متر و در مواردی استثنایی 14 متر دارند و به دو صورت لوله ای و چند وجهی تولید می شوند . روی بدنه سازه پایه چراغ های خیابانی که عموماً ظاری ساده با پوشش رنگ یا گالوانیزه دارند ، براکت یا دستک هایی نصب می شود که پروژکتور یا چراغ های لاک پشتی روی آنها سوار می شوند . این براکتها می توانند یک طرفه ، دو طرفه ، سه طرفه یا چهار طرفه باشند که این بستگی به نظر کارفرما و سازمان ناظر بر آن دارد .

البته در بعضی از نقاط داخل شهر که نیاز به زیبایی و ظاهری شکیل از پایه چراغهای خیابانی باشد ، در طراحی و تولید آن از آلومینیوم نیز استفاده می شود که به پایه چراغ دکوراتیو معروفند .

[/av_textblock]
[/av_one_full]

[av_one_full first min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background_color=” src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=” mobile_breaking=” mobile_display=”]

[av_image src=’https://tamtal.ir/wp-content/uploads/2019/01/n2.jpg’ attachment=’4436′ attachment_size=’full’ align=’center’ styling=” hover=” link=” target=” caption=” font_size=” appearance=” overlay_opacity=’0.4′ overlay_color=’#000000′ overlay_text_color=’#ffffff’ animation=’no-animation’ admin_preview_bg=”][/av_image]

[/av_one_full][av_one_full first min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background_color=” src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=” mobile_breaking=” mobile_display=”]
[av_textblock size=” font_color=” color=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” admin_preview_bg=”]

نورپردازی شهری میدانها و محوطه های سبز فضای باز :

همانطور که از عنوان پیداست ، در میدانها و محوطه های فضای باز ما نیاز به یک دایره نورانی با شعاع وسیع داریم که بتواند محوطه زیادی را از تاریکی در آورد . برای این مورد بهترین گزینه برج نوری یا برج روشنایی است که از ارتفاع 6 متر الی 40 متر تولید می شود . این برج های روشنایی دارای یک هد دایره ای شکل هستند که محل استقرار پروژکتورهای نورافکن می باشند .

ارتفاع برج ، تعداد و نوع پروژکتورهای به کار رفته به قطر دایره ای بستگی دارد که ما انتظار روشنایی از آن را داریم . این سازه فلزی نورپردازی شهری چند وجهی با پوشش گالوانیزه گرم تولید می شود . البته نوع دیگری از برج نوری نیز وجود دارد که هد مستطیل شکلی دارد و نور را فقط به یک جهت می تاباند که به برج نوری استادیومی معروف است .

[/av_textblock]
[/av_one_full]

[av_one_full first min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background_color=” src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=” mobile_breaking=” mobile_display=”]
[av_textblock size=” font_color=” color=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” admin_preview_bg=”]

نورپردازی شهری پارکها ، پیاده روها و مسیرهای تردد عابرین :

در این گونه موارد از پایه چراغ پارکی استفاده می شود که ارتفاع میانگین 3 متر دارند . این پایه چراغها از ترکیب فولاد و آلومینیوم تولید می شوند و روی آنها می توان هم از پروژکتورهای کم مصرف استفاده کرد و هم سرچراغی های لامپ کم مصرف خور . پایه چراغ پارکی دارای تنوع بالایی در طرح ، نقش  ورنگ است که زینت بخش محل های ترددی نظیر پارکهاست .

[/av_textblock]
[/av_one_full]

[av_one_full first min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background_color=” src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=” mobile_breaking=” mobile_display=”]
[av_textblock size=” font_color=” color=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” admin_preview_bg=”]

نورپردازی باغچه ها و مسیرهای پیاده روی :

برای نورپردازی باغچه های شهری و زیباتر دیده شدن فضای سبز پارکها در شب از پایه چراغ چمنی استفاده می شود . پایه چراغ چمنی نیز از متریال ها و نقش های متنوعی برخوردار است که ارتفاعی بین 70 الی 100 سانتیمتر دارند .

[/av_textblock]
[/av_one_full]

[av_one_full first min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background_color=” src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=” mobile_breaking=” mobile_display=”]
[av_textblock size=” font_color=” color=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” admin_preview_bg=”]

روشن سازی معابر شهری چه نفع و ضرری برای ساکنان یک شهر دارد ؟

روشن بودن معابر و مسیرهای شهری علاوه بر اینکه امکان استفاده از خدمات عمومی رفت و آمد را فراهم می کند ، سبب زیبایی و افزایش رضایتمندی مردم جامعه شهری خواهد شد . علت دیگر اینکه می تواند سبب کاهش جرم و جنایت در ساعات تاریکی باشد . در حقیقت به وسیله نورپردازی شهری می توان امنیت شهروندان را تامین کرد و یک نوع عامل بازدارنده محسوب می شود .

اشاره به این نکته خالی از لطف نیست که افزایش حجم نور به صورت کارشناسی نشده و نصب سازه های غیر استاندارد با ارتفاعات غلط نیز ممکن است باعث خیرگی و آلودگی نوری شود . اما چون در این مورد ، نورپردازی از بالا انجام می شود ، این مشکل جدی نیست .

[/av_textblock]
[/av_one_full]